Projekttitel | Undersøgelse af udenlandske erfaringer med e-læring og blended learning | ||
---|---|---|---|
Uddannelsesområder |
De merkantile uddannelser Landbrugsuddannelser De tekniske uddannelser Andre ungdomsuddannelser Sosu-uddannelser EGU |
||
Emneord | pædagogisk ledelse, erhvervsskoler, Erhvervspædagogisk FoU, FoU-resultater, fjernundervisning, didaktik, efteruddannelse, e-læring, IT, fleksibel uddannelse | ||
Formål | Projektet, som er afrapporteret 'Kan vi lære af de andre- udenlandske erfaringer med e-læring og
blended learning i erhvervsuddannelser og -læreruddannelser for erhvervsskolelærere?', har haft til formål at svare på følgende spørgsmål: • Hvad forstår forskellige relevante institutioner ved begrebet e-læring og blended learning? • Hvorfor udbydes e-læring og blended learning – dvs. hvilken uddannelsesudfordring er e-læring og blended learning et svar på? • Hvordan er e-læring og blended learning typisk organiseret – og ud fra hvilke rationaler? Herunder: o Hvilke målgrupper er der for institutionernes indsats? o Hvilke aktiviteter består indsatserne af? o Hvilke målsætninger har institutionerne opstillet? o I hvilken grad og hvordan er indsatserne søgt forankrede? • Hvilken virkning har brugen af e-læring og blended learning for forskellige uddannelsesinstitutioner? I rapporten udarbejdes en definition på e-læring og blended learning, som trækker kvalitative træk ved begreberne frem. E-læring og blended learning definers ud af, at det giver enten bedre undervisning/læring (hurtigere, mere, dybere, anderledes) eller tilgængeliggør uddannelse for flere. Rapportens væsentligste fund angår udarbejdelsen af organisatoriske principper for etablering af vellykket e-læring og blended learning inden for erhvervsuddannelsessektoren; principper der højst sandsynlig er generiske i den forstand, at de også kan anvendes inden for andre uddannelsessektorer. Udarbejdelse af de organisatoriske principper bliver i rapporten suppleret med en række tænketeknologier eller refleksionsværktøjer, der gør rapportens fund umiddelbart anvendelige for udbydere af erhversuddannelser, der vil udvikle uddannelsesudbud med e-læring og blended learning. | ||
Beskrivelse | Projektet kan inddeles i fire faser. En breddeundersøgelsesfase, som har afdækket eksisterende
erfaringer med e-læring og blended learning inden for erhvervsuddannelser og læreruddannelser for erhvervsskolelærere. En dybdeundersøgelsesfase, der har fokuseret på en dybdegående analyse af udvalgte eksperter og institutioners erfaringer med e-læring og blended learning inden for de to områder. En udviklingsfase, der dels har fokuseret på at formulere nye klare og anvendelige definitioner af begreberne e-læring og blended learning, dels har fokuseret på at udvikle modeller og koncepter, der kan styrke danske erhvervsskolers og professionshøjskolers arbejde med e-læring og blended learning. Og til sidst en formidlingsfase, der sigter på formidling af de anvendelsesorienterede modeller og koncepter, som kan understøtte interesserede danske erhvervsskolers og professionshøjskolers beslutning om inddragelse af e-læring og blended learning i deres uddannelsesdesign.
|
||
Konklusioner | I rapporten udarbejdes en definition på e-læring og blended learning, som trækker kvalitative træk ved begreberne frem. E-læring og blended learning definers ud af, at det giver enten bedre undervisning/læring (hurtigere, mere, dybere, anderledes) eller tilgængeliggør uddannelse for flere.
Rapportens væsentligste fund angår udarbejdelsen af organisatoriske principper for etablering af vellykket e-læring og blended learning inden for erhvervsuddannelsessektoren; principper der højst sandsynlig er generiske i den forstand, at de også kan anvendes inden for andre uddannelsessektorer. Udarbejdelse af de organisatoriske principper bliver i rapporten suppleret med en række tænketeknologier eller refleksionsværktøjer, der gør rapportens fund umiddelbart anvendelige for udbydere af erhversuddannelser, der vil udvikle uddannelsesudbud med e-læring og blended learning. Rapporten og delelementer heraf kan frit kopieres og viderebearbejdes med angivelse af kilde.
|
||
Start | 1. januar 2014 | ||
Afsluttet (forventet) | 1. oktober 2014 | ||
Sidst opdateret | 10. december 2014 | ||
Status | Afsluttet | ||
Projektansvarlig | Professionshøjskolen Sjælland University College Slagelsevej 7 4180 Sorø 7248 1000 ucsj@ucsj.dk |
||
Kontaktperson | Ditte Schlüntz mail Tlf.: 7248 3210 | ||
Deltagere |
Ove Christensen
Rene B. Christiansen Niels Henrik Helms Karsten Gynther Ditte Schlüntz |
||
Projektnummer | 017.98P.391 | ||
Hjemmeside | http://www.eskoler.dk (hjemmesiden er færdigudviklet senest den 1. december 2014) |
Vi gør opmærksom på, at Styrelsen for It og Læring ikke kan holdes til ansvar for indholdet i denne base.
Ansvaret påligger alene de projektansvarlige.
Læs mere om rettigheder, ansvar og sanktioner her.