Projekttitel | IT-didaktik i samfundsfag | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uddannelsesområder |
STX HHX HTX HF |
||||||||||||||||||||||
Indsatsområder | IT i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Fag | Samfundsfag | ||||||||||||||||||||||
Formål | Formålet med projektet er at udvikle lærernes IT-kompetencer til brug i samfundsfagsundervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Beskrivelse | Formålet med udviklingsprojektet var at udvikle lærerens IT-kompetencer til brug i samfundsfagsundervisningen (jf. den oprindelige ansøgning)
Arbejdsgruppen besluttede at dette overordnede formål ville give bedst mening, hvis det blev knyttet an til skriftlighedsdimensionen i faget, hvorfor omdrejningspunktet for arbejdsgruppen blev, hvordan man gennem forskellige IT-værktøjer kunne styrke elevernes kompetencer i skriftlig samfundsfag. Læreren skulle således facilitere forskellige IT-værktøjer til dette. Læs om resten af beskrivelsen i det vedhæftede dokument.
|
||||||||||||||||||||||
Konklusioner | Kurset blev afviklet på Nyborg Gymnasium d. 16 september 2013 med deltagelse af 18 kursister. Omdrejningspunktet for kurset var foruden en kort introduktion til digital dannelse og IT-didaktik følgende IT-redskaber, som havde til formål at styrke skriftligheden i samfundsfag.
Microblogging - Facebook Konkrete eksempler fra undervisningen. Fordele og udfordringer ved Facebook. Instruktion i at at lave en faglig Facebookgruppe. Hvorfor Google-sites Et forslag til hvordan man opnår mere sammenhæng og progression i den mundtlige og den skriftlige dimension, med introduktion af Google sites. Instruktion i at lave et Google-site Innovativ brug af blog Ideer til hvordan en blog kan styrke ny skriftlighed med elevaktivering og mindst muligt arbejde til underviseren. Instruktion i at lave en blog. Efterfølgende blev kurset elektronisk evalueret af 16 af deltagerne, som overordnet set var tilfredse med udbyttet. Arbejdsgruppen har været tilfreds med forløbet af udviklingsprojektet om end vi kunne have ønsket os, at kurset var nået ud til en bredere skare af undervisere i samfundsfag. Den manglende opbakning til kurset skal nok ses i lyset af, at det udbydes mange kurser i disse år, som har identiske fokuspunkter (web. 2,0 – digital dannelse mv.)
|
||||||||||||||||||||||
Start | 15. juni 2012 | ||||||||||||||||||||||
Afsluttet (forventet) | 31. december 2013 | ||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret | 4. juni 2014 | ||||||||||||||||||||||
Status | Afsluttet | ||||||||||||||||||||||
Projektansvarlig | Foreningen af lærere i Samfundsfag Cypernvej 11 4800 Nykøbing F |
||||||||||||||||||||||
Kontaktperson | Marie-Louise Bach mail Tlf.: 20707812 | ||||||||||||||||||||||
Projektnummer | 129590 | ||||||||||||||||||||||
Pulje | GYM6146 - GYM-Udviklingsprojekter 2012 |
Vi gør opmærksom på, at Styrelsen for It og Læring ikke kan holdes til ansvar for indholdet i denne base.
Ansvaret påligger alene de projektansvarlige.
Læs mere om rettigheder, ansvar og sanktioner her.